Zo heb je nooit eerder een stokje gehad, zo krijg je er ineens twee toegeworpen, van Demos en Hans & Mieke! Nu wil ik niet meteen stokjes gaan weigeren, dus moet ik er maar aan geloven. Anneke is op dit moment in het buitenland, dus u zult het met mij alleen moeten doen.
Eerst maar even de vragen van Hans en Mieke, want die van Demos moet ik nog even op me in laten werken:
1. Naar welk land zouden jullie het liefst voor een tijdje afreizen, om daar alleen maar foto’s te maken?
Het laatste plan dat we hebben is om van de Lofoten in Noorwegen naar de Noordkaap te rijden. Een vriend van me uit Noorwegen heeft verteld dat de Lofoten een van de mooiste en meest ongerepte gebieden op aarde zijn. Daarnaast schijnt een treinrit van Oslo naar Bergen adembenemend te zijn. Al met al zou ik graag eens ruim de tijd nemen om Scandinavi? goed te leren kennen.
2. Wat is (afgezien van fotografie) jullie favoriete reisbestemming land/stad/streek?
We zijn drie keer naar de VS op vakantie geweest en hebben daar keer op keer een geweldige tijd gehad. En eigenlijk zouden we nog wel een paar keer terug willen om andere gebieden te ontdekken. Ik heb een beetje een haat-liefde verhouding met de VS. Ik haat de politiek, de grootheidswaanzin, de arrogantie, het religieuze fanatisme, maar dat is maar één kant. Het land is ook zo mooi, mensen zijn ook zo aardig, ik kom er gewoonweg heel graag. Ik denk dat dat ook voor Anneke geldt.
3. Welke nieuwe fotocamera zou je ons adviseren? De Canon Powershot Pro 1, Sony Cybershot DSC-F828 of een andere digitale camera?
Ik vind deze lijn prosumer-camera’s allemaal net niks. Het is te groot om in je zak mee te nemen, en te beperkt en inflexibel om een goede vervanger te zijn van een echte DSLR. Ik denk dat er bij deze serie camera’s teveel compromissen zijn om ze echt te laten concurreren met een camera als een Canon 300D, die in een vergelijkbare prijsklasse zit en naar mijn mening een veel betere keus is.
Zo, dat was stokje 1. Als er mensen zijn die graag een stokje ontvangen, dan hoor ik het wel. Dan verzin ik er wel drie vragen bij. En anders kies ik wel een vrijwilliger, zoals dat vroeger op school ook wel ging. ;)
alex | 11:13 | algemeen geleuter
|
13 reacties
alex | 11:13 | algemeen geleuter |
verberg reacties
en wat voor camera raad je aan als je een handbare camera zoekt? Een G5? Een Powershot A80? Een Ixus? Of (ril…) een niet-Canon?
Dank je Alex,
Misschien wil je het stokje doorgeven aan Peter en Brigitte die hebben je op onze site tenslotte al een voorzetje gegeven;) http://www.famvdhurk.nl/pl/
Hier kan ik me zonder meer bij aansluiten, aangaande de camera, de VS en Noorwegen/Zweden.
Wat de camera betreft, ik ben precies overgeschakeld van een Sony CyberShot F717 naar een Canon 300D, en zal nooit meer een niet-SLR camera aanraken als er geen ingrijpende dingen veranderen in dat segment. Voor het fotograferen van mensen zijn compact- en prosumer-camera’s gewoon te langzaam. De vertraging in de sluiter zorgt er voor dat je net die momenten en gezichtsuitdrukkingen mist die je niet wilt missen.
Als je dan toch aan de compactere camera’s gaat ben ik erg onder de indruk van de G5 waar ik laatst mee mocht spelen. Sony maakt ook heel erg goed spul met die Carl-Zeiss lenzen met een goeie interface, maar die Memory-sticks zijn duur. Denk bijvoorbeeld aan de (zij het wat oudere) CyberShot V1.
Het klopt dat een DSLR met een standaardlens een beperkter bereik heeft dan de twee camera’s die je noemt. Je koopt met een DSLR een flexibel systeem, dat je helemaal naar je hand kan zetten voor het soort fotografie dat je wil doen. Als je de prosumer camera’s vergelijkt met de compactmodellen, heb je meer zoom en meer pixels, maar in mijn ogen krijg je daar geen betere foto’s mee. Je hebt nog steeds te maken met een relatief beperkt dynamisch bereik (volledig zwarte schaduwen, snel uitgebleekte highlights), relatief veel ruis (vervelend bij hogere ISO’s) en bovenal een zeer beperkte speelruimte met de scherptediepte. Deze eigenschappen zorgen voor het verschil tussen een snapshot en een professioneel ogende foto, om het maar zo te zeggen.
Ik bedoel hier niet mee dat er met de prosumer camera’s geen goede foto te maken valt, maar ik denk dat je versteld zult staan wat voor moois je kan maken met een 300D met een 50mm f/1.8 lensje van ?120. Goed, je moet zoomen met je voeten, maar de scherpte, het contrast en de scherptediepte zijn ongelofelijk veel mooier.
Bovendien wordt de vertraging minder in het prosumer-segment, maar er is dus nog steeds sprake van shutter lag. En al gaat ‘t maar om een fractie van een seconde, hij is er nog steeds. Ook op de F828 waar ik laatst mee speelde. Al zijn de G5 en de F828 wel relatief snel (in vergelijk met HP’s spul en de 717 die ik heb).
Maar het gevoel van de spiegel die mechanisch omhoogklapt *exact* wanneer je de knop van de 300D en 10D indrukt is vooralsnog ook niet te versmaden.
Die Lens die standaard bij de 300D zit is heel OK. 27mm effectief tot 85mm is een goeie lens voor all-round gebruik heb ik gemerkt. Zoals Alex al zei, je moet met je voeten zoomen, maar er is ook wat te zeggen voor het fotograferen van mensen met hun goedkeuring van dichtbij.
Daar staat tegenover dat je precies dat glas kunt kopen wat je nodig denkt te hebben. Zo zit ik naast die 50mm/1,8 lens aan een 70-200 f2,8 lens te denken, wat me effectief een zoom tot 320 mm geeft met een diafragma van 4 o i d. En da’s geen kattepis.
@chris: het diafragma blijft f/2.8
Ja Alex dat inzoomen met je voeten ken ik maar al te goed;) Daar heb ik verder ook geen bezwaar tegen. Waar ik moeite mee heb ik dat ik bij festivals en live concerten vaak niet close genoeg kan komen om muzikanten te fotograferen. Ik heb een keer naast je (en Anneke) bij Spinvis en Bettie Serveert staan fotograferen. Het verschil in kwaliteit is we te zien (zie link) Kon net niet dichtbij genoeg komen. Bij North Sea Jazz Festival kon ik helemaal niet dichtbij komen. Alleen daar al voor zou ik een goede Tele willen hebben. En ondanks de twijfels ben ik nog steeds gevoelig voor je argumenten. Je foto’s bewijzen voorlopig je gelijk :) Mieke lijkt nu wel te gaan voor de Powershot Pro 1
via link ook festival foto’s met de bovengenoemde beperkingen
De foto’s die ik op de Uitmarkt heb gemaakt, zijn met een tweedehands 70-210mm telelens van zo’n 250 euro genomen, wat op een 300D/10D een effectief bereik oplevert van maximaal zo’n 330mm (door de 1.6x crop factor). Dat haal je met een Pro1 ook al niet.
De 300D met kitlens (18-55mm) en de Pro1 kosten bijna even veel. Voor een relatief kleine meerprijs koop je een tweedehands telelens en je hebt met een 300D een flexibeler systeem en een veel groter zoombereik. Dan koop je er later nog eens een 50mm f/1.8 lensje bij en je kunt in de meest belabberde lichtomstandigheden prachtige foto’s maken.
Ik weet zeker dat je ook met een Pro1 op een gegeven moment tegen beperkingen aan gaat lopen (je wil meer wide-angle, meer zoom, minder ruis op hogere iso’s). Je hebt dan nauwelijks een andere keus dat het wederom aanschaffen van een nieuwe camera, terwijl je een DSLR systeem naar smaak uit kan breiden.
Ja Alex misschien is dat de weg. Voorlopig even tevreden zijn met de kit lens van de 300D en later wat bijkopen. Hoewel ik er geen zin in heb om steeds met een camera en een tas vol lenzen op pad te gaan. Dat deed ik vroeger ook al met een analoge Canon en daar heb ik nog steeds trauma’s van ;). Mieke lijkt nog steeds te gaan voor de Powershot Pro1 en eigenlijk is daar nog weinig van te zeggen omdat hij bij mijn weten bog niet leverbaar is en nog nergens getest is.
Op de Japanse site zijn er een kleine honderd pagina’s aan gewijd en het ziet er zeer veelbelovend uit: http://web.canon.jp/Imaging/pspro1/index-e.html
Ik heb sinds een kleine maand de Canon Powershot Pro 1 camera in m’n bezit en wil daar -ook gezien de opmerkingen hiervoor- toch even wat over zeggen.
De camera is welliswaar net een tik te groot om in je jaszak te stoppen, maar laten we eerlijk zijn: dat doe je tr?ch niet met een camera in een dergelijke prijsklasse, lijkt mij tenminste.
De kwaliteit van de foto’s is uitermate goed: haarscherp (mag ook wel) en ook de kleuren zijn natuurgetrouw en helder.
Handzaam is de camera zeer zeker, vooral ook voor de doorgaans wat grotere mannenhand; iets dat ik bij kleinere camera’s vaak als nadeel heb ondervonden.
Mogelijkheden zijn er te over; of je ze allemaal gebruikt hangt uiteraard af van je doel maar d?t het allemaal kan is wel zo prettig om te weten. Naast een aantal vastgelegde programma’s is er tevens ruimte voor een tweetal zelf te definieren programma’s; iets dat toch tamelijk uniek is.
Lichtgevoeligheid is niet extreem maar wel beter dan vele andere camera’s. Snelheid van de camera is hoog, uiteraard w?l afhankelijk van de CompactFlash card die je toepast(!). Daar zou ik dan ook zeker niet op besparen.
Ik heb momenteel een tweetal 512Mb Lexar Professional WA 40x CF cards in gebruik en die voldoen uitstekend.
Flitser is prima, en lichtsterkte en flitstijd is in te stellen.
Ergonomisch een typische Canon: alles zit daar waar je het ‘verwacht’ en alle meest gebruikte opties zijn snel te bereiken en in te stellen. Langdurig door allerlei menu’s heenworstelen is bij deze camera in elk geval niet van toepassing.
Filmfragmenten opnemen kan in een drietal resoluties; elk met hun eigen maximale tijdsduur. Dat kan voor een enkeling als nadeel worden beschouwd (hoewel ik dan denk: daar koop je toch geen fotocamera voor toch?).
Telelens (200mm in 35mm equivalent) tot supermacro mode is mogelijk.
De zoom werkt met een ultrasoon motortje: dat is in het begin even wennen maar als dat eenmaal gebeurd is werkt het erg prettig.
De camera is erg snel ‘standby’ om foto’s te nemen na aanzetten: weer iets dat veel andere camera’s wat vervelend in gebruik maakt. Zelfs burstmode in hoge resolutie gaat zoals het hoort: doeltreffend en zeker.
De autofocus voldoet prima, mocht je het handmatig willen regelen of alleen wat bijsturen willen: ook dat is allemaal middels een enkele drukknop mogelijk.
Kortom: een camera waar je even de tijd voor moet nemen om alle opties en mogelijkheden onder de knie te krijgen maar dan uiterst geschikt voor zowel ‘klik-klak-klaar’ foto’s tot en met professioneel ogende opnamen in tele tot supermacro mode.
Nogmaals: NIET op de CFcard besparen willen: dat is de bottleneck van de snelheid waarmee de camera functioneert!
Voor mij is deze camera zeer zeker z’n prijs meer dan waard en voor de gebruiker die al dan niet regelmatig wat meer wilt kunnen doen met een camera zeker aan te bevelen.
(de camera is overigens allang in Duitsland verkrijgbaar: geen probleem want je kan de taal instellen. Alleen de manual is dan ook in het duits maar kan desgewenst worden nabesteld in het NL)
De laagste prijs heb ik gezien bij Saturn, oa in Kleve.
Natuurlijk zijn er veel voordelen aan een DSLR kamera. En de meeste genoemde zijn zeker waar. Dat neemt echter niet weg dat er ook erg veel voordelen zijn voor een prosumer kameraa. Zoals: Voor ??n bedrag ben je helemaal klaar. Dit bedrag is behoorlijk lager dan je kwijt bent voor een DSLR kamera, met een vergelijkbare lens (of set lensen) Je kamera is altijd volledig gebruiksklaar (je hoeft geen lensen te wisselen of zo). Er kan geen stop op de CCD komen. De camera is kleiner als een DSLR, zeker als je de bijkomende lensen meerekend. De kamera is best zeer flexibel, zeker met de juiste voorzetlenzen. En als laatste: de kwaliteit van de foto’s wordt hoofdzakelijk bepaald door de fotograaf en niet door de kamera. Er zijn zelfs professionele fotografen die juist gebruik maken van de ruis van een kamera, of bij nabewerking ruis toevoegen, om zo en zeker effect te bereiken! Iedereen moet zelf kiezen wat hij wenst,van een eenvoudig Trust kameraatje, tot een dure Canon, of Kodak reflex camera! Maar je moet wel ALLE voor en nadelen van de verschillende kamera’s opnoemen
Al een tijdje vraag ik me af of ik The Passion of the Christ wel wil zien. Ik heb het niet zo op extreem bloederig geweld en religie, en zeker niet in één film. Ik heb al veel voor- en tegenstanders over de film gehoord, maar tot een definitief besluit was ik nog niet gekomen.
Vanavond deed advocaat Bram Moszkowicz in RTL Boulevard een duit in het zakje van de tegenstanders door nog maar eens te herhalen dat het geweld alle perken te buiten gaat en dat de film aanzet tot anti-semitisme. Nu heb ik deze laatste aantijging al vaker gehoord, maar keer op keer zonder goede onderbouwing. Deze had Moszkowicz wel. Hij verklaarde dat in een sc?ne van achttien minuten Jezus gemarteld werd door de Romeinen, waarna hij op het bordes bij Pontius Pilatus werd gebracht. De Romeinen zeiden dat het genoeg was geweest, maar de Joden wilden Jezus aan het kruis genageld zien. Dit zou blijkbaar aanzetten tot Jodenhaat…
Moszkowicz ging verder met zijn onderbouwing door te zeggen dat Mel Gibson het script bewust zo geschreven heeft, of liever — om het standpunt wat af te zwakken — dat hij de schijn tegen heeft. De vader van Gibson heeft namelijk de Holocaust ontkend, en toen zoon Mel daarop aangesproken werd, zou hij alleen gezegd hebben: “Het is mijn vader, ik spreek hem niet tegen.”.
Het is voor mij evident dat Moszkowicz deze zaak door een gekleurde bril bekijkt, wat op zich niet zo verwondelijk is. Ik heb geen idee wat voor bronnen hij geraadpleegd heeft voor de laatste beschuldiging, maar als ik even in Google zoek kan ik zo een quoteje vinden waarin het tegendeel beweerd wordt:
Mel Gibson: “Do I believe that there were concentration camps where defenceless and innocent Jews died cruelly under the Nazi regime? Of course I do; absolutely,” he said. “It was an atrocity of monumental proportion.”
Enkele dagen geleden zag ik een aflevering van de Tonight Show met Jay Leno, waarin Mel Gibson ge?nterviewed werd. Daarin zei hij over het geweld in de film: “I have two words for you: Kill Bill.”, om aan te geven dat het nog veel erger kan. Daarnaast had Leno een interessante analyse van het geweld. Hij vertelde dat je in de meeste films bij geweldsc?nes het gevoel hebt dat jij degene bent die de klappen uitdeelt, maar dat hij bij het zien van The Passion het gevoel had dat hij degene was die de klappen ontving, en dat dat is wat de film zo aangrijpend maakt. Als afronding meldde Gibson dat de essentie van de film tolerantie is.
Ik ben nu zo geprikkeld om een eigen mening te vormen, dat ik wel naar de bioscoop moet.
alex | 21:14 | film
|
11 reacties
alex | 21:14 | film |
verberg reacties
Ben h??l erg benieuwd naar jou recentie!
Om de genoemde citaten wat te completeren: Mel Gibson heeft op de vraag of er een holocaust is geweest, geantwoord dat er onder de slachtoffers van het Nazi-regime ook joden te betreuren zijn. Hij ontkent dus niet, zoals zijn vader, rechtstreeks de jodenvervolging en -vernietiging. Maar om nou te zeggen dat ie er zwaar aan tilt - neuh, die indruk krijg ik niet.
Als je naar The Passion wilt gaan, moet je dat natuurlijk doen. Je moet je nooit laten weerhouden je te informeren. (Het woord ‘je’ gebruik ik hier in overdrachtelijke zin. Zoals in ‘men’.)
tja.. ik heb Glitter (geen aanrader) gezien. Crossroads niet. Niet dat Mariah Carey me interesseert, maar ze had een nummer gecovered dat me wel interesseerde. (Didn’t mean to turn you on) Britney Spears interesseert me ook geen ene moer.
Maar goed, mijn punt? Mij interesseert Jezus niet. Het interesseert me wel waarom mensen aan religie doen, maar om dan zo’n fanfilm te gaan kijken? Vooral zo’n film die nogal irriteert omdat ie pretendeert waarheidsgetrouw te zijn (door de taal, bv.) en dat dus gewoon niet is. (was het wel een kruis bv.?)
Als je gaat, weet je eigenlijk al van te voren dat het een tegenvaller gaat worden. Ik zou geen geld en extra exposure geven aan die onzin. En als je je echt een mening wilt vormen over die film, download hem dan hooguit. Dat werkte ook met Glitter.
Doet me denken aan de Israelische ambassadeur in Zweden die een kunstwerk vernielde waar een foto van een Palestijnse over een stroom van bloed dreef (‘t was een installatie) omdat het Jodenhaat zou veroorzaken.
In werkelijkheid was de kunstenaar zelf een jood en was het de bedoeling om de pijn van het bloedverspillen duidelijk te maken.
Ik weet niet wat het is hoor. Misschien zijn middle-aged white men gewoon makkelijk op de pik te trappen.
In ieder geval ga ik die fan-film toch maar ‘ns kijken denk ik. Als het mensen over de pies brengt moet het goed zijn. ;-)
Bejje gek. Je weet toch al hoe het afloopt.
Het is jammer dat een boycot de nieuwsgierigheid pleegt te prikkelen. Anders wist ik het wel. Dus houd ik het erop dat die Gibson een onbetekenende Amerikaanse katholiek is.
Wat ik van het Interweb begrijp is dat het een orgie van geweld is, waarbij de Romeinen ook maar hun werk doen en de Joden de kwade krachten achter de gebeurtenissen zijn. Dat wil ik best zelf zien, maar ik wil er niet voor betalen, stel je voor dat het inderdaad antisemitische Schund blijkt te zijn.
Ik wacht een tijdje en waag dan een poging op een van de peer-to-peer of bittorrent netwerkjes.
Dus nu is het wachten op de sequel, geschreven, geregiseerd, en starring:
Henny Huisman…

Er kan gestemd worden voor de Dutch bloggies 2004. Doen! Hup!
alex | 12:43 | algemeen geleuter
|
5 reacties
alex | 12:43 | algemeen geleuter |
verberg reacties
Gedaan! Hop!
Overigens: je hebt een stokje ;-) (zie je mailformulier)
wat een bende amateurs.. precies als de gemiddelde dutch blogger dus.
Ik wil stemmen en heb geen mening over 7 van de 11 categorieen en ben het met een aantal andere categorieen niet eens met de nominaties. Maar goed, er is dus geen “blanko”, of “geen mening” optie bij de categorieen en je krijgt een javascript foutmelding als je geen klik geeft.
Ik kan dus niet stemmen. Jammer.
Overigens hoop ik dat je wint.
HEE! Mijn plaatje! Jatwerk! Mijn alttekst! Stem op mij stem op mij! ;-)
Ik kom er achter dat het helemaal geen jatwerk is. Mmm… vlaag van verstandverbijstering. Mijn excuses. Stem op Majestic Moose!
(overigens loopt het commenthokje tot buiten mijn beeld)
Als we boodschappen moeten doen, komen we onderweg naar AH of Dirk altijd langs ‘de Turk’, zoals we de Genco supermarkt wel noemen. Al snel na onze verhuizing naar de Rivierenbuurt merkten we dat dit een hele goede winkel is. Vooral de groente is vers, goed van smaak en stukken goedkoper dan bij de grote supers.
Eigenlijk kom ik er veel te weinig. Het probleem is vooral dat ik geen zin heb om alleen voor een prei en een paprika in de rij te staan, dus die gooi ik bij AH gewoon in mijn karretje, om vervolgens met een licht schuldgevoel langs ‘de Turk’ weer naar huis te lopen.
Vrijdagavond, toen Anneke ondanks haar griep wel zin had in pittig eten, ging ik even snel de straat op voor wat essenti?le ingredi?nten: spaanse pepers, pili-pili’s, ansjovis. Bij de Turk bleek het zowaar rustig, dus ik haastte me naar binnen, voor het eerst sinds een lange tijd. Bij het afrekenen zei de jongen achter de kassa: “Hee, hallo, alles goed? Is je vriendin weer vliegen?”. Hij was goed op de hoogte, zo bleek, en bewees meteen de kracht van het persoonlijke contact dat je bij de grote super ontbeert. “Ze is net terug,”, antwoordde ik, “ze ligt ziek op de bank.”.
Onderweg naar huis bedacht ik me dat in ons oude buurtje de lokale middenstand dat ook altijd aan me vroeg. Volgens mij betekent dit dat we offici?el ge?ntegreerd zijn in de buurt.
alex | 12:42 | algemeen geleuter
|
4 reacties
alex | 12:42 | algemeen geleuter |
verberg reacties
Wellicht in het vervolg alle boodschappen bij de Turk?
Was dat nou moeilijk, die integratie cursus?
Wah! Daar heb ik het vandaag nog over gehad.
Ik heb ook een Genco (de neef van die van jou) in de straat en ik heb precies hetzelfde. IK moet er vaker naar toe en ze herkennen me.
Bovendien hebben ze de inrichting verbeterd en spreken de mensen bij de versafdeling nu wel nederlands (dat was best lastig). Hup Genco!
Jullie zijn wel allamaal zeer positief over genco. Maar ik heb wel de minder goede kanten van de grote winkelketen gemerkt. Zo heb ik meegemaakt dat zij onschuldige klanten hebben beschuldigt van diefstal terwijl dit niet het geval was. Zo was ik er ook een keer erbij toen een klant merkte dat hij opgelicht was door hun, maar zij ontkenden dit echter. Ik was zelf een vaste klant van deze winkel en was ook tevreden. Maar na het zien van deze beschuldigen en de oplichterijen hou ik het liever bij de Appie en Dirk. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik hun als Turk zijnde beschuldig maar als winkelketen en winkelier.
Ik hoop dat jullie hier ook op letten tijdens jullie inkopen bij de Genco.

anneke | 15:08 | fotografie
|
5 reacties
anneke | 15:08 | fotografie |
verberg reacties
En dat terwijl buiten de zon zo lekker schijnt. Beterschap!
o, wat zielig op zo’n heerlijke dag. Wordt maar gauw weer beter !!!
Een voordeel van de zomertijd is dat je een uur korter ziek bent….
Beterschap!!!!
Ik kreeg zojuist een mailtje van Martijn met deze foto, gemaakt bij Vredenburg, Utrecht:

Geweldig, dankjewel!
En nu weer snel onder de wol, ik ben zo ziek als een hond.
alex | 19:01 | fotografie
|
2 reacties
alex | 19:01 | fotografie |
verberg reacties
Beterschap, en gefeliciteerd
Ben dus ‘te laat’ met m’n foto ;-(
Lang niet alle foto’s die we in het weblog hebben gepost, zijn in een album terecht gekomen. Al die foto’s heb ik nu bij elkaar gezet in het Weblog foto’s album. Bij alle foto’s staat een link naar het betreffende postje.
Veel plezier ermee…
Update 20:03: Even Gallery updaten, er kunnen wat rare dingen voorbij komen.
alex | 16:17 | fotografie
|
3 reacties
alex | 16:17 | fotografie |
verberg reacties
Poeh, dat is vast een hoop werk geweest.
P.S.: je Gallery is aan een (security) update toe.
Nou nou nou. Genieten hoor. Indrukwekkend. Meer, meer, meer!
heerlijk genieten van jouw foto’s, net een reep chocolade, je neemt een klein stukje, maar voor je het weet is de reep op. :-)
We liepen tegelijkertijd naar onze fietsen, die in hetzelfde rek gestald waren. Nouja, de mijne stond net ernaast, want Kronans gaan niet zo lekker in een rek. “Do you speak English?”, vroeg hij. “Sure…”, antwoorde ik, terwijl ik me bedacht dat dit in Nederland waarschijnlijk geen werkelijke vraag is, maar meer een aankondinging dat er Engels gesproken gaat worden.
“How do you like your bike?”, ging hij verder, “That’s a Kronan, right?”. Nadat ik had verteld dat mijn fiets harder roest dan een Franse auto uit de jaren zeventig en het iedere dag met 25kg Zweeds staal van de Rivierenbuurt naar Sloterdijk fietsen niet altijd en pretje is, vroeg hij: “Are you Irish?”.
Iers, dat had ik nog niet eerder gehoord. Deze jongen, zelf duidelijk Brits, had toch wel moeten kunnen horen dat ik geen native speaker ben. Ik heb blijkbaar zo’n onnavolgbaar Engels accent, dat mensen denken dat ik uit de meest uiteenlopende windstreken kom: De VS, Australi?, Zuid Afrika, en deze keer dus Ierland. Raar. Engels gaat me wel goed af, maar ik heb nou niet bepaald een talenknobbel. Mijn Duits is hopeloos en toen ik laatst een Vlaamse collega belde en onverwacht een Frans sprekende receptioniste aan de lijn kreeg, voelde ik met als Joep Onderdelinden in de Paturain reclame.
Zeven jaar in een call center hebben veel voor mijn Engels gedaan. Toch vraag ik me af waar het gevoel voor accenten vandaan komt. Vaak volg ik het accent van de native speakers, ik ken veel anderen die dat doen. Maar ik heb ook collega’s die grammaticaal perfect Engels spreken, maar dat met een overvalst Nederlands accent blijven doen, of zoals in één geval, plat Amsterdams: “Joe hef toe d?????wnloot de noe dr????ifer!”.
alex | 11:21 | algemeen geleuter
|
3 reacties
alex | 11:21 | algemeen geleuter |
verberg reacties
Ik vind eigenlijk dat je een beetje een amerikaans accent hebt als je engels spreekt. Maar misschien ligt dat aan mij :)
Ik ben benieuwd hoe goed je Fries zou zijn als je tussen de Friezen zou zitten. ; )
Anneke is Fries!
Ik versta het wel, zeker als ik een middagje tussen de Friezen zit, maar spreken ho maar… :)

anneke | 13:54 | fotografie
|
10 reacties
anneke | 13:54 | fotografie |
verberg reacties
Prachtige foto! Wat een sfeer…
Mooi! En onheilspellend, ook.
Wat een prachtig plaatje…Zou ‘m zo uitvergroot in m’n huis willen hebben! M’n complimenten!
Wuuuuuuwy, das inderdaad een mooi shot ! En zo te zien miauwt het poezebeest ook nog tegen je !!
Volgens mij is dit de Binnenvestgracht! Maar of het nu de Eerste, Tweede, Derde of de Vierde is zou ik zo niet weten.
Dit is volgens mij het stukje naast de Hortus. Voorbij het academie-gebouw een zijstraatje in en dan ben je er.
Top foto!
Overduidelijk de 5de Binnenvestgracht die naast de Hortus ligt (rechts op de foto). De poes loopt ter hoogte van de muur die tussen huisnummer 7 en 8 ligt.

anneke | 21:38 | fotografie
|
2 reacties
anneke | 21:38 | fotografie |
verberg reacties
Het rottigste dat een hond kan overkomen is dat zijn baasje op ‘m gaat lijken….
Wat Ben zegt! haha…Leuke foto!
De Spinvis foto die gebruikt is voor de krantenadvertentie was de webformaat-versie met lage resolutie. Deze was gewoon uit het album geplukt nadat Podium Twente om toestemming had gevraagd.
Gisteren kreeg ik een mailtje of ik alsnog de originele, grote versie met spoed naar de grafisch vormgever kon sturen, want er worden brochures, flyers en posters gemaakt: 10.000 A5 flyers, 1000 A2 affiches, 120 A0 affiches en 80 MUPI’s (billboards).
Dus let op, binnenkort op een elektriciteitshuisje bij u in de buurt!
alex | 14:55 | fotografie
|
10 reacties
alex | 14:55 | fotografie |
verberg reacties
Krijg je dan ook voor 10.000 A5 flyers, 1000 A2 affiches, 120 A0 affiches en 80 MUPI’s een vergoeding uitgekeerd?
Dat zou het nog leuker maken :-)
Mooi…! ik zal er naar uitkijken!
Eerlijk gezegd kijk ik meer uit naar een poster op straat met eigen werk dan naar mijn banksaldo.
Wow! Waar zoiets niet toe kan leiden. Leuk hoor!
Lijkt me echt een tof gevoel als je werk elders gebruikt en gepubliceerd wordt.
Wederom: stoer!
Weet je al waar ze komen te hangen? Alleen Twente?
@Demos: het festival is half april in Enschede en Utrecht, dus in die buurt lijkt me.
Ik zal hem voor je spotten Alex en vastleggen op de gevoelige plaat.
Zoals ik al eerder vertelde waren er klussers bezig om de leegstaande eerste etage op te knappen. We zijn nu ruim drie maanden verder en ze zijn er nog steeds.
Laatst wierp ik een blik naar binnen, en zag tot mijn verbazing dat het er nog niet bepaald af uitzag. Toen ik een van de mannen daarover aansprak, vertelde hij dat het voornamelijk komt omdat de verschillende partijen op elkaar moeten wachten. “Kijk,” begon hij, “ze hebben nou net die granieten vloer in de badkamer gemaakt, maar nou moet de loodgieter komen om het putje te installeren. En hij kan pas volgende week komen. Daarna kunnen wij pas verder met de afwerking. Maar ja, wij zijn ook in andere huizen bezig, dus we hebben geen idee wanneer dat is.”
Juist ja. Het gaat dus nog wel even duren. Ondertussen was er een enorme scheur in de muur van het trappenhuis ontstaan. Ik wil niet weten wat de reden daarvoor is. Deze is een paar dagen geleden provisorisch dichtgestuct, waarvoor de verlichting van de muur is gehaald. Ik vond gisteravond op de tast de weg naar beneden met de vuilniszak. Volgende keer even op zoek naar de zaklamp.
Vanochtend moest ik me een weg banen door een woud van losse deuren, keukenkastjes, kwasten en gereedschap, dat tot aan de tweede etage in het trappenhuis was opgestapeld. De vloer werd gelakt, dus alles moest het huis uit, werd mij verteld. “Maar we houden het netjes hoor!”, zei de man met verfspetters in zijn haar en een sjekkie in de hoek van zijn mond.
Ik zal blij zijn als het wasgoed dat in het trappenhuis hangt niet meer naar sigaretten en terpentine ruikt. Verder ben ik alleen maar opgelucht dat het niet ons huis is waar ze bezig zijn.
alex | 12:42 | algemeen geleuter
|
3 reacties
alex | 12:42 | algemeen geleuter |
verberg reacties
Misschien je wasgoed gewoon in je huis ophangen? :)
Een licht ontvlambare combinatie, wasgoed-sigaretten-terpentine, toch…….
Pop-ups zijn niet fijn. Dus heb ik de site een beetje omgebouwd, zodat de reacties niet meer in een apart venster verschijnen. Ze verschijnen nu direct onder het postje als er op de betreffende link geklikt wordt. Daaronder staat een link om een reactie toe te voegen, die de gebruiker meeneemt naar de pagina met de individuele post.
Om het herladen van pagina’s te minimaliseren laat ik via een l33t javascriptje het voorbeeld in real-time zien. Het is nu ook mogelijk om HTML in de commentaren te gebruiken, wel beperkt tot enkele basis-tags zoals <a href>, <b> en <i>.
Op dit moment is de layout alleen doorgevoerd voor de standaard stylesheet, dus als u dit in een klein verdana font leest, heeft u de juiste. Ook heb ik alleen de voorpagina en de individuele archieven aangepast. Voordat ik het voor de rest van de site doorvoer, wil ik eerst graag weten of alles werkt in uw combinatie van besturingssysteem en browser. Ik heb het alleen getest met IE6 en FireFox 0.8 op XP, dat lijkt goed te werken.
Ook ben ik benieuwd naar de bruikbaarheid van dit systeem. Ik overweeg nog om een optie toe te voegen zodat je je kan abonneren op de reacties van een postje, zodat je nieuwe reacties gemaild krijgt. Ik ben benieuwd of daar interesse voor is.
Update 14:20: Ik heb de reactievelden op de hoofdpagina nu werkend, dus één keer klikken volstaat nu. Het voorbeeld staat op deze pagina. Als het goed is wordt de cookiewaarde in alle velden onder alle postjes ingevuld. De live-preview staat op deze pagina uit, omdat dat niet helemaal lekker werkt als het meerdere malen op een pagina wordt gebruikt. Laat maar weten welk systeem de voorkeur heeft. :)
Update 16:10: Het bugje dat Tab naar het verkeerde veld spingt is ook verholpen.
Update 22:05: Ik heb de hele site aangepast. Het reageerveld staat nu gewoon onder de reacties. Live-preview, hoe l33t ook, is komen te vervallen. Misschien in een toekomstige versie.
alex | 00:29 | geek
|
13 reacties
alex | 00:29 | geek |
verberg reacties
werkt mooi, op linux met firefox. Alleen had ik graag de reactie kunnen plaatsen op de gewone pagina. Tenzij ik natuurlijk terug gestuurd wordt naar die pagina na de reactie, dan is het ook goed. Ben benieuwd!
helaas, blijf op de individuele post pagina. Zal wel met javascript en zo te maken hebben (te veel reactieblokjes op 1 pagina), maar mooi is het niet. :)
Maar goed, een hele verbetering in ieder geval, vooral voor het lezen van de reacties. Die schaduw preview is voornamelijk afleidend, overigens.
Hallo eens even kijken of dit goed gaat en of ik alles snap (best l33t die wysiwyg). Jammer dat je 2x moet klikken. 1x op reacties. 1x op reageer.
En jammer dat hij nu toch in een nieuw venster opent.
Verder: boel koel.
Mijn doel was om de reacties en het reageerpaneel direct op de voorpagina zichtbaar te krijgen, zonder wachttijd en zonder het herladen van de pagina. Ik heb dat tot op zekere hoogte ook voor elkaar gekregen: hier met het reactiepaneel alleen, en hier met de hele kermis. Het probleem is alleen dat het reactiepaneel meerdere malen in verborgen vorm op de voorpagina staat, en daardoor het cookiescript over de zeik gaat. De naam-, e-mail- en url-velden worden alleen voor de eerste post ingevuld, voor de overige geeft ie een foutmelding. Als iemand daar een elegante oplossing voor weet dan hoor ik het graag…
De huidige oplossing is een compromis. Ik ben vooral benieuwd of het nog een hoop werk waard is om het te krijgen zoals ik het oorspronkelijk in gedachten had.
Zelfs werkend in IE voor de Mac (OS9). En dat is een prestatie…
De reactievelden werken! Bijna dan…
Als ik nu mijn naam invul en met een tab naar het volgende veld spring, dan kom ik bij de volgende (of eigenlijk, vorige) post terecht waar ik ook de reacties open heb staan. Maar goed, ik vind dit een hele grote vooruitgang al!
Zelfs werkend in Safari voor de Mac (OS10)… *klapt in de handen*
Werkt prima en ziet er fijn uit (Mac OSX met IE en Safari) Goegedoan!
Wat misschien een leuk plan is om de links (aan de linkerkant van je site) we als ‘pop-up’ te doen. Verdwijn je tenminste niet in de history en hoef je niet steeds met die ‘back’ knop in de weer……maar gewoon lekker door de ‘windoos’ browsen……Je hebt nl. echt een reden om weer terug naar jou site te gaan…..
Verder mijn complimenten - mooie site en nog mooiere fotografie! Vind het een ‘streling’ voor mijn oog, elke keer weer ;-)
Keep up the good work!
Werkt perfect!,. mooi gedaan..
Hmm ik weet niks te zeggen maar kan het niet laten je reageerdingetje te gebruiken :-)
Ik had natuurlijk kunnen vertellen dat het prima werkt met Firefox 0.8 op OSX maar ja dat weet ik nu pas
Wij kijken naar Idols. En door het wonder dat internet heet kijken we naar de Nederlandse ?n Amerikaanse variant (ik zie u haast met de ogen rollen). Dat levert een mooi onderwerp voor een vergelijkend warenonderzoek.
De Nederlandse Idols is een slecht programma. De zeikerige stem van Tooske, de debiele presentatie van Arnie Reinout — die er overigens steeds meer als John de Mol uit gaat zien met die rare middenscheiding —, de tenenkrommende jurycommentaren (“jaaa, daar sluit ik me graag bij aan”) en de kandidaten die niks te melden hebben afgezien van het feit dat ze van sms’en en uitslapen houden. Als je eenmaal de Amerikaanse variant hebt gezien, is de Nederlandse knulligheid zo mogelijk nog groter. Ik zal verder niets zeggen over de presentatie, de jury, of de aankleding. Kijk gewoon even naar twee optredens, van Maud uit Nederland en Fantasia Barrino uit de VS.
Maud komt uit een upperclass hockeymilieu (correct me if I’m wrong) en haar favoriete artiest is Pink. Ze houdt van films kijken en met haar X-Box spelen. Fantasia Barrino komt uit High Point, North Carolina. Het enige dat ze daar hebben is de meubelindustrie en de kerk. Haar moeder is predikant, haar oma is pastoor, haar broer is dirigent van het kerkkoor en haar vader speelt de bas in de begeleidingsband. Fantasia’s favoriete artiest is, jawel, Pink. Sommige dingen blijken universeel.
Beide dames zongen toevalligerwijs hetzelfde nummer: Signed, Sealed, Delivered van Stevie Wonder door Maud en Fantasia. Beide in breedband Windows Media. Zoek de verschillen…
alex | 15:52 | televisie
|
9 reacties
alex | 15:52 | televisie |
verberg reacties
Fantasia heeft SOUL en Maud heeft de X-factor ook al niet.
En dan vind ik Maud nog een van de beste kandidaten, ha.
Maar onze Boris is het beste.
Oh, het begint bijna!
..en gelukkig is het nu weer afgelopen.
Wel mooi boe-geroep in de zaal na de uitslag.
Hoewel ik Ron een naar ventje vond, is de democratie hier toch wel weer aardig in zijn hemd gezet.
Het viel me laatst op dat iemand in de Nederlandse jury een bijna letterlijke vertaling oplepelde van een kritiek op een van de kandidaten die een paar dagen eerder door de Amerikaanse jury werd uitgesproken. Yikes.
Fantasia rules, trouwens.
Was HenkJan ongesteld of hoe zat dat?
Het is een beetje appels met peren vergelijken vind ik… Maud is duidelijk de (rotte) appel.
fantasia is top en maud is enkel eenvoudig goed.daar zit het verschil tussen beide dames.maar maud helemaal afschrijven als slechte zangeres is niet fair en bovendien onwaar.
Sinds een berichtje over de winnende finalist van Idols 3 in de Volkskrant een gaan zoeken op internet (KaZaa). De laatste keer dat ik zoooo overdonderd was door een zangeres was Anita Baker. Toch al 20 jaar terug. En het geboden vergelijk maakt alles in NL wel ?rg schrijnend. Zoals ik Maud altijd heb gezien, zo duidelijk wordt het met dit vergelijk getoond. Dooie muts met een mooi keeltje die nog niet half wordt benut vanwege hat mooie leventje wat ze leidt. En dan die mond, het lijkt wel een mondje van een braaf striptekeningetje. Van de getekende kat van de Felix-reclame. Fantasia Barrino, letterlijk ongeevenaard. Met KaZaa inmiddels veel van haar gezien. En telkens weer……..krijg ik de rillingen en moet vaak tranen laten. Bizar, zo onwerkelijk als zij is.


anneke | 07:55 | fotografie
|
6 reacties
anneke | 07:55 | fotografie |
verberg reacties
Als je vroeger zo over straat ging in Amsterdam, dan werd je nageroepen: C&A hep ruzie met de Bata. (Bron: Carmiggelt).
echte vrouwelijke huishoudbeursmode en dat bussen vol
Heet dat niet gewoon ‘hoog water’, ‘op de groei gekocht’ of ‘te heet gewassen’?
Ik ga fashion & mode n??it begrijpen!
Ja, dat doet de huishoudbeurs ;-)


alex & anneke | 08:06 | fotografie
|
16 reacties
alex & anneke | 08:06 | fotografie |
verberg reacties
:-) …. wat een publiekelijke vertoning. Het moet echt geweldig zijn geweest om dat een tijdje te mogen aanschouwen. Nederl;and op z’n ‘platst’ !
Hahaha, graaien voor gevorderden! Die twee norse dames zijn ook erg leuk.
De vrolijkheid straalt er vanaf.
Waarom geen foto’s van binnen? :)
Hee. Goh. Tsjee.
Kom ik ineens tot de conclusie dat ik een mooie, vriendelijke vrouw heb.
Wat een Nederlanders, zeg.
O wat een heerlijke foto’s !
Ik wil nu bijna ook naar die leuke Huishoudbeurs.
En de 9 maanden beurs dan?
………..zucht…………..maar spongebob was erbij!
Ze staan er allemaal gekleurd op :-)
foei!
Ben ik even blij dat die huishoudbeurs boven de Moerdijk - zoals wij zuiderlingen dat hier zeggen - werd georganiseerd!
Altijd weer een erg leuk dagje uit met de viendinnen,samen lachen,eten,drinken en leuke dingen kopen.Kijk ik altijd weer naar uit. Groetjes Hanneke
Altijd erg leuk dagje uit maar wel erg jammer dat het in Amsterdam is,Rotterdam was perfect geweest. Feyenoordmeisje
ik woon in noordholland en vind het de perfecte locatie voor de huishoudbeurs en amsterdam is de hoofdstad van nederland dus die stad is t belangrykste van allemaal en is dus een reclamebordt voor heel nederland!!!Ik ga er dit jaar weer heen en lekker veel geld uitgeven want shoppen is myn hobby!!!groetjes,xxx van fishstick

anneke | 14:03 | fotografie
|
6 reacties
anneke | 14:03 | fotografie |
verberg reacties
Jij hebt het gewoon helemaal begrepen!
Wat een luxe om op zo’n dag als vandaag vrij te zijn!
vanuit het kantoor: “ahuh…”
Een zonnige foto,en volgens mij nieuwe slippers.






anneke | 13:38 | fotografie
|
12 reacties
anneke | 13:38 | fotografie |
verberg reacties
hij had logger moeten worden als ie zo van schrijven houd..
Lol… de vraag wie is dat en waarom houdt me al een paar jaar bezig… de hele buurt zit vol met die naam…
google en CU2 weten het zo snel ook niet :(
Die ene met die graffiti is mooi! :-)
Zou ‘t iets met Herman ~s te maken hebben? Een excentrieke fan van een excentriek schrijver?
herman…knip je haar toch eens…..brusselman soms?
Hij fietst ook regelmatig van de Rivierenbuurt naar ZuidOost. Er staat er ??n op de brug over de A9 en op de brug over de Amstel op die route.
Ik vroeg me ook al af wie het is.
Waar zijn deze foto’s gemaakt? De naam komt me zeer bekend voor!!!!
@Jan: in de Amsterdamse Rivierenbuurt
brusselman, eindelijk, kip ik heb je
Nee, man heb m n haar net kort!
Het hoofd van mijn manager verschijnt boven het muurtje van de cubicle. “Ik stuur je net een e-mail. Kun je die klant nu bellen?! Hij is heel boos, want probeert al maanden een oplossing te krijgen! Dit komt direct van hoger management!!”
Nog voor hij is uitgeproken draai ik het nummer dat ik in de zojuist verschenen e-mail zie staan. Er staat een rood uitroepteken naast: Urgent! De mail is vier keer geforward door verschillende mensen die ik niet ken, de cc-lijst is met elke forward groter. De beschrijving van de situatie is met iedere forward in grimmiger bewoordingen neergezet. Wat het probleem precies is staat echter nergens.
De telefoon gaat inmiddels al tijden over, dan volgt er een klik, “U wordt doorgeschakeld”, hoor ik een vrouwenstem van een bandje zeggen. Ten tweede male luister ik lang naar het monotone getuut.
- “Ja, hallo met G!”, zegt plotseling een stem aan de andere kant van de lijn, net voordat ik het op wil geven. Ik hoor het geluid van een stofzuiger wegsterven.
- “Hallo, met Alex van bedrijf x, ik heb begrepen dat u een probleem heeft met uw product dat direct opgelost moet worden.”.
- “Nou, jaaaa, dat valt allemaal wel mee hoor”, zegt G. met een Brabants accent.
Ik onderdruk een zucht.
- “We waren al een tijdje zelf bezig om het op te lossen, maar gisteren hebben we jullie eens gebeld.”.
- “U belde toen voor het eerst?”, vraag ik, met mijn hoofd steunend op mijn handen en mijn ogen dicht.
- “Ja, we wilden gewoon even wat doorspreken.”, zegt G.. Ik hoor het rammelen van kroonkurken.
- “Bel ik eigenlijk wel gelegen?”, vraag ik.
- “Ach, jawel hoor, ik ben alleen niet op de zaak. En ik ben aan het opruimen van een feestje gisteravond. Was erg gezellig, h?h?h?!”, zegt G. op joviale toon, “Ik weet ook eigenlijk niet precies wat het probleem is, mijn collega weet daar meer van. Kan ik je maandag een mailtje sturen? Dan geef ik wel even een beschrijving en hang ik het probleembestand er wel aan.”.
- “Prima”, zeg ik en geef mijn e-mail adres en telefoonnummer.
Hoofdschuddend hang ik op.
Het is dinsdagmiddag en ik heb nog niets van de klant gehoord…
alex | 16:41 | algemeen geleuter
|
10 reacties
alex | 16:41 | algemeen geleuter |
verberg reacties
A typical day in the office… ;-)
Het klinkt inderdaad erg Brabants. :-)
Nu ben ik wel uitermate nieuwsgierig wat “bedrijf x” en “uw product” is, maar je zal wel een reden hebben om dat niet te posten. Toch even proberen; was het hoofd wat boven je cubicle verscheen dat van Ruud?
Herkenbaar. Twee maanden geleden zette ik voor de eindredactie van het TV-programma waar ik voor werk een QuickTime-filmpje op band om te laten monteren. Had haast, zaten ze al maanden op te wachten. Elk half uur werd er gevraagd of het bandje al klaar was. Nu, zo’n twee maanden later, is er nog steeds niks met het bandje gebeurd.